گلیم بافی و قالی بافی منطقه (سیستان و بلوچستان)

گلیم بافی و قالی بافی منطقه (سیستان و بلوچستان)

گلیم بافی و قالی بافی منطقه (سیستان و بلوچستان)

در گذشته مردمان سیستان و بلوچستان نیز مانند سایر اقوام کوچ رو در چادر زندگی می کردند و از گلیم به عنوان زیرانداز، نازبالش، کیسه های نمک و سفره استفاده می شد و برای تزئین آن از خرمهره و سکه بهره می گرفتند.

طرح گلیم های بافته شده استان به صورت راه راه و نقوش به کار رفته ذهنی و برگرفته از محیط اطرافشان است.

زنان سیستانی و بلوچستانی محیط پیرامونشان را می نگرند و در ذهن به صورت انتزاعی در می آورند و بر روی زمینه گلیم نقش می زنند.

رنگ بندی تیره گلیم این منطقه را از سایر گلیم های مناطق دیگر متمایز می کند.

گلیم سیستان و بلوچستان
نوعی دست بافته از الیاف پنبه، پش ، کرک، موی حیوانات و نوارهای پارچه ای با شیوه بافت، طرح ها و نقش های اختصاصی منطقه که اغلب این نقوش ذهنی و هندسی است که با استفاد از دار افقی بافته می شود

و از صنایع دستی کهن منطقه سیستان و بلوچستان محسوب می شود. در منطقه سیستان به گلیم شال گفته می شود.

آهوگ

مرجعی جامع برای مشاهده و خرید تولیدات با کیفیت و بی نظیر صنایع دستی زنان و دختران هنرمند سیستان و بلوچستان بوده و به سه زبان فارسی،عربی و انگلیسی می باشد.

سوزن دوزی

سوزن دوزی از مهمترین صنایع دستی سیستان و بلوچستان،عبارتست از کارهای دست دوزی که تنها با مدد دستان توانا و فکر خلاق هنرمندان بر عرصه ی پارچه جاودان می گردد.

انواع محصولات سوزن دوزی عبارتند از:رومیزی،سجاده،کوسن،شال،زیورآلات،کراوات و …که در فروشگاه آنلاین آهوگ قابل مشاهده و خریداری می باشد.

حصیربافی

هنر حصیربافی از سوغات استان سیستان و بلوچستان،جایگاهی ویژه در زندگی مردمان و سوغات استان سیستان و بلوچستان داشته است.

حصیربافی در منطقه سیستان با گویش خولک بافی و در منطقه بلوچستان با گویش تگرد تلفظ می شود.

که از نظر نوع مواد اولیه با هم تفاوت زیادی دارند.

خولک بافی از ساقه های نی و تگرد از برگ درختان خرمای وحشی(داز)بافته می شود و با کاربردهای مختلف در فروشگاه اینترنتی آهوگ قابل خریداری می باشد.

سفال

سفال در بلوچستان با نام روستای کلپورگان درآمیخته است.روستای کلپورگان در نزدیکی شهر مرزی سراوان واقع شده که این سابقه ای طولانی در سفال سازی دارد که این سابقه به پنج الی هفت هزار سال می رسد و به عنوان دهکده جهانی سفال ثبت یونسکو گردیده است.

ظروف سفالین به دلیل نوع خاک منطقه بعد از پخت به رنگ قرمز درمی آیند که این ویژگی سفال کلپورگان را از سفال های سایر مناطق منمایز کرده است.

از محصولات تولید شده توسط زنان بلوچ می توان به کوزه،چلیم(قلیان)،بشقاب،کاسه،قندان،سینی،گلدان،قوری،اسپند دودکن،خمیردان و جاماستی اشاره کرد.

زنان سفالگر کلپورگان از چرخ سفالگری استفاده نمی کنند،آن ها سفال ها را با دست می سازند و برای تزیین سطح آن از اشکال خاص هندسی که قدمتی چند هزار ساله دارند استفاده می کنند.

برای تزیین سطح سفال ها از درهم آمیزی آب،تیتوک سنگی که از کوه بیرک در نزدیکی محل بدست می آورند استفاده می شوند،سپس سفالگر با کمک یک تکه نازک چوب خرمای وحشی که به اندازه چوب کبریت است طرح را بر روی سفال نقش می زند.

رنگ این نقوش قبل از پخت سفال به صورت قهوه ای متمایل به قرمز است و در اثر حرارت به رنگ سیاه تبدیل می شود.

این محصولات بی نظیر سفال کلپورگان در فروشگاه آنلاین آهوگ قابل مشاهده و خریداری می باشد.

سایر محصولات صنایع دستی استان نیز شامل سکه دوزی،گلیم بافی،خامه دوزی و کارهای تلفیقی نیز در وبسایت معرفی و عرضه شده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Instagram

فروشگاه بر اساس بخش ها

×

پشتیبانی آنلاین واتس اپ

×